اصفهان، بزرگراه آقابابایی، شهرک سلامت، فاز یک، طبقه دوم، کلینیک قلب و آریتمی تپش

۰۳۱۳۴۵۴۸۰۹۵

ابلیشن (سوزاندن مسیرهای نابجای الکتریکی در قلب) Ablation

ezgif.com-gif-maker (99)

ابلیشن (سوزاندن مسیرهای نابجای الکتریکی در قلب) Ablation

خلاصه

انجام ابلیشن جهت درمان انواعی از آریتمی‌های دهلیزی و بطنی بکار میرود.

نوع تپش قلب مناسب جهت ابلیشن با نظر متخصص قلب که فوق تخصص الکتروفیزیولوزی (الکتروفیزیولوژیست Electrophysiologist) است مشخص میگردد. و توسط پزشک الکتروفیزیولوژیست انجام میگردد.

در این روش به کمک امواج رادیویی توسط دستگاه مخصوص این عمل در ناحیه مورد نظر حرارت بالا برده شده و تخریب بافتی ایجاد می‌شود. بدین ترتیب ناحیه ایجاد کننده آریتمی از بین رفته و بیمار درمان می‌شود. این عمل با بیحسی موضعی انجام شده عموما بدون درد و ناراحتی خاصی بوده و بیمار یک شب در بیمارستان بستری می‌شود. روز بعد از عمل بیمار راه رفته و می‌تواند زندگی عادی خود را شروع کند.

ادامه مطب …………..

امروزه از روش تخریب با استفاده ازکاتتر به طورگسترده‌ای برای درمان انواع تاکی‌کاردی (ضربان سریع قلب) دهلیزی، و برخی از انواع تاکی‌کاردی بطنی استفاده می‌شود. برای انجام تخریب با کاتتر، الکتروفیزیولوژیست چند کاتتر که در انتهای خود الکترود دارند را وارد حفرات قلب می‌کند و از نوعی انرژی (معمولا امواج رادیویی) برای نابودکردن (تخریب) بافت غیرطبیعی قلب که باعث ایجادپیام‌های الکتریکی اضافی می‌شود، استفاده می‌نماید. مساحت ناحیه‌ای از بافت قلب که تخریب می‌شود خیلی کم است و در کارکرد قلب هیچ اثری ندارد. یک اسکار (بافت ترمیمی) کوچک و بدون خطر در این ناحیه تشکیل می‌شود و ریتم طبیعی قلب باز می‌گردد.

این روش میزان موفقیت بسیار بالایی داشته و عوارض جانبی کمی دارد و به بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی نیاز دارد. این روش درد و ناراحتی اندکی دارد و بسیاری از افراد بعد از چند روز به فعالیت معمولی خود برمی‌گردند. در بیشتر افراد تاکی‌کاردی مداوا می‌شود و این افراد دیگر نیازی به استفاده از داروهای ضدآریتمی ندارند.

ابلیشن چگونه انجام می‌شود؟

برای افرادیکه قرار است تا تحت روش تخریب با کاتتر قرار بگیرند، پزشک توصیه می‌کند که چند روز قبل از این عمل مصرف تمام داروهای ضدآریتمی خود را قطع نمایند. در بیمارستان از یک بی‌هوشی ملایم و بی‌حسی موضعی استفاده خواهد شد. پزشک از طریق سرخرگ‌ها یا سیاهرگ‌ها، کاتتر را به سمت قلب می‌فرستد. این روش با هدایت اشعه‌ایکس از طریق دستگاه فلوروسکوپی همزمان انجام می‌شود، بنابراین پزشک میزان پیشرفت کاتتر در رگ‌ها را به طورمستقیم و هم‌زمان مشاهده می‌کند.

سپس لازم است تا یک دوره از تاکی‌کاردی (افزایش تعداد ضربان قلب) شروع شود تا پزشک دقیقا معین کند که این آریتمی‌ها از کجای قلب منشأ می‌گیرند. با استفاده از ثبت فعالیت الکتریکی داخلی قلب، پزشک نقشه بافتی قلب را ترسیم می‌نماید تا ناحیه مشکل‌دار را مشخص نماید. به محض آنکه ناحیه دچار مشکل مشخص شد، کاتتر مخصوص تخریب، در آن محل قرار داده شده،‌ امواج رادیویی ارسال می‌شود و بافت غیرطبیعی قلب از بین می‌رود. برای اطمینان از نابودی کامل بافت غیرطبیعی قلب، پزشک لازم است با استفاده از داروها یا تحریک الکتریکی بررسی نماید که آیا افزایش دوباره ضربان قلب (تاکیکاردی) رخ می‌دهد یا نه؟ اگرتاکی‌کاردی دوباره رخ دهد، پزشک تخریب را تکرار می‌نماید. زمانیکه دیگر تاکی‌کاردی رخ ندهد، کاتترها خارج می‌شوند. کل این عمل ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.

پزشک ممکن است توصیه نماید که ۲ تا ۴ هفته آسپیرین مصرف کنید تا خون شما را رقیق نماید و در محل تخریب بافت قلبی، لخته خون تشکیل نشود. بعد از چند روز باید برای ویزیت پیگیری نزد متخصص الکتروفیزیولوژی مراجعه نمایید.

عوارض ناشی از تخریب بافتی نادر می‌باشند. بسته به نوع آریتمی درمان شده و جایی از قلب که تخریب انجام گرفته است، ممکن است شما دچار بلوک قلبی (که نیازمند ضربان‌ساز است) و یا خونریزی در اطراف قلب بشوید. ولی توجه داشته باشید که احتمال حمله قلبی، سکته مغزی و یا مرگ ناشی ازتخریب بافت قلبی بسیارکم می‌باشد.

در افراد مبتلا به آریتمی فوق بطنی بدون سایر بیماری‌های قلبی، بهبودی کامل تاکی‌کاردی در بیش از ۹۵ درصد موارد تنها با استفاده از تخریب بافت قلبی با استفاده از کاتتر میسر می‌شود. در افراد مبتلا به آریتمی‌های بطنی نیز میزان بهبودی کامل، بالا می‌باشد.

اقدامات لازم قبل از انجام Ablation  EPS:

 –  انجام تستهای خونی مورد نیاز

– نوار قلب ، اکو و عکس قفسه سینه

– قطع برخی داروها (از جمله آنتی آریتمی ها )

– رضایت نامه کتبی

– اصلاح موهای ناحیه کشاله ران هر دو طرف

– ناشتا بودن چند ساعت قبل از عمل

–  دریافت سرم طبق دستور پزشک

   مراقبتهای بعد از عمل EPS :

–  ۴ ساعت بی حرکت روی تخت دراز بکشید.

–  محل ورود کاتتر را مالش ندهید.

–  مایعات زیاد ۲ ساعت بعد از عمل بنوشید تا     ماده حاجب از بدنتان دفع شود .

– تا روز بعد از عمل از دوش کرفتن خودداری کرده و تا ۱۴ روز در وان آبگرم ننشینید و از شنا کردن خودداری کنید.

– فعالیت بدنی را تا دو روز محدود کنبد وتا ۲۴ ساعت رانندگی نکنید.

– محل عمل خود را هنگام سرفه یا عطسه با دست محکم بگیرید.

– هر گونه درد قلبی را که قبلا تجربه نکردید را فورا اطلاع دهید.

– سیگار را قطع کنید.

-در مورد نحوه وزمان مصرف داروها و مراجعات بعدی اطلاع کامل حاصل نمایید.

بعد از عمل در موارد بسیار کم احتمال عود مجدد بی نظمی قلبی وجود دارد که در صورت وقوع مجدد ، بایستی جهت بررسی به پزشک خود مراجعه کنید .

 عوارض و خطرات EPS  :

این عمل خطرات بسیار کمی دارد ولی در موارد نادر احتمال خطرات زیر وجود دارد :

  • خونریزی: در این هنگام صاف به پشت دراز بکشید ومحل را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با گاز استریل فشار دهید تا خونریزی قطع شود وتا یک ساعت بعد از آن صاف دراز بکشید.
  • عفونت محل کتتر: که با علائم تب ، لرز، قرمزی، درد و ترشح مشخص می شود.
  • تشکیل لخته: که باعث محدود شدن گردش خون به دست ها و پاها می شود و در صورت بی حسی و سردی و درد اندامها بایستی به پزشک اطلاع دهید.
  • سوراخ شدن قلب و ریه و ایجاد ضربانات نامنظم قلبی که از عوارض بسیار نادر این عمل میباشد.

موارد زیر را فورا اطلاع دهید:

  • کرختی و سوزش در اندام تحتانی
  • خونریزی شدید
  • تغییر رنگ و درجه حرارت اندام تحتانی